donderdag 17 februari 2011

Start ontwikkeling HOV-netwerk Zuid-Holland

Tien partners gaan in het actieprogramma StedenbaanPlus tot 2020 in Zuid-Holland een hoogwaardig openbaar vervoer-netwerk (HOV-netwerk) ontwikkelen. Het netwerk wordt verbonden met ruimtelijke ontwikkelingsprogramma’s bij en rondom stations en OV-knooppunten.



StedenbaanPlus bevordert hiermee hoogwaardig wonen, reizen, verblijven en het gebruik van voorzieningen in Zuid-Holland.

De tien partners in StedenbaanPlus zijn:
- provincie Zuid-Holland
- Stadsregio Rotterdam
- Stadsgewest Haaglanden
- gemeente Rotterdam
- gemeente Den Haag
de samenwerkingsverbanden
- Drechtsteden
- Midden-Holland
- Holland Rijnland
en
- Nederlandse Spoorwegen (NS) en
- ProRail.

Het actieprogramma StedenbaanPlus werd op 16 februari in Den Haag gepresenteerd tijdens de Bestuurlijke Conferentie ‘Bouwen aan een bereikbaar Zuid-Holland loont!’. Daarbij waren circa 80 regionaal bestuurders en directeuren van stakeholders en partners aanwezig.

Arno Brok – voorzitter van de Bestuurlijke Commissie StedenbaanPlus en burgemeester van Dordrecht gaf in zijn openingstoespraak aan dat we mobiliteitsontwikkeling en ruimtelijke ontwikkelingen niet meer los van elkaar kunnen zien. “Dit concept gaan we in de Zuidvleugel alleen nog maar toepassen. StedenbaanPlus is hiervoor het voertuig. Door het combineren van de programma’s Stedenbaan, Zuidvleugelnet en het programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in één nieuw actieprogramma – StedenbaanPlus – kunnen we integraal bouwen aan een bereikbaar Zuid-Holland.”

De OV-reiziger moet soepel, comfortabel en hoogfrequent met het hoogwaardige OV van deur tot deur kunnen reizen. Om dat mogelijk te maken is één geïntegreerd en hoogfrequent netwerk nodig, met overal dezelfde kwaliteitseisen waardoor herkenbaarheid en kwaliteit voor de reiziger gewaarborgd is. Daar horen ook goede ketenvoorzieningen, aantrekkelijke stations en stationsomgevingen bij. “We gaan bij StedenbaanPlus de afspraken die we al gemaakt hebben over bouwen rondom stations, waardoor hoge frequenties mogelijk worden, nu uitbreiden naar het gehele OV en alle vervoerknooppunten in de Zuidvleugel.”

Gedeputeerde Asje van Dijk (Verkeer & Vervoer) benadrukte in zijn interview met dagvoorzitter Pieter Jan de noodzaak van deze opgave. “De capaciteit van het wegennet is onvoldoende om de te verwachte groei in het autoverkeer op te vangen. In de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) is berekend dat mede daardoor de vraag naar openbaar vervoer rond 2028 met circa 40% zal stijgen. Dit maakt een verdere sprong in de kwaliteit en kwantiteit van het OV absoluut noodzakelijk. StedenbaanPlus gaat die ontwikkeling in de Zuidvleugel bespoedigen. StedenbaanPlus sluit daarmee aan bij Randstadnet 2028, een visie voor een geïntegreerd hoogwaardig OV voor de totale Randstad.”Hagens

De debatten tussen verschillende partners leverden op dat partijen bereid zijn tot samenwerking en daarvan ook de noodzaak inzien. Op dit moment vindt samenwerking echter vooral plaats tussen de provincie, de Stadsgewesten en de spoorsector. Nu we de stap zetten van plannen en afspraken maken naar uitvoering is het zaak om ook gemeenten en marktpartijen sterker te betrekken bij het maken van concrete afspraken. “StedenbaanPlus zal ervoor zorgen dat de schotten tussen ruimtelijke ontwikkeling en openbaar vervoer in de Zuidvleugel verdwijnen, juist door te bouwen langs hoogwaardige openbaar vervoerassen”, aldus gedeputeerde Govert Veldhuijzen (Ruimtelijke ontwikkeling).

Overheden kunnen daarbij nog wel leren van de werkwijze van bedrijven, vond Donné Slangen – directeur regionaal OV van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. “Het bedrijfsleven speelt in op nieuwe ontwikkelingen met flexibele werktijden en -plekken en minder capaciteit op kantoor. We moeten voor openbaar vervoer goed onderzoek doen naar de pieken en dalen in het gebruik. Door betere spreiding in de vraag kunnen we de investeringen in het OV beter benutten.”

Regiobestuurder van Haaglanden en verkeerswethouder van Den Haag Peter Smit verwoordde het vervolgens kort en krachtig: “Als we bouwen, moeten we dit doen rondom de trein- en metrostations. Daar kun je massa behalen en een écht alternatief bieden voor het autogebruik”.

Over StedenbaanPlus
Het nieuwe actieprogramma StedenbaanPlus verbindt hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) en ruimtelijke ontwikkeling (RO) in Zuid-Holland. Daarmee bouwt het programma aan een economisch sterk en bereikbaar Zuid-Holland.

Voor HOV ontwikkelt en stimuleert het programma een samenhangend en herkenbaar HOV-netwerk van NS-Sprinters, bussen, trams, lightrail en metro’s. Hierdoor reizen mensen in Zuid-Holland snel, gemakkelijk en comfortabel van deur tot deur en wordt het OV een écht alternatief voor de auto.

Voor RO heeft het programma met alle belangrijke partners afspraken gemaakt over de programmering van binnenstedelijk bouwen rondom de bestaande en potentieel nieuw te openen treinstations. Dit wordt nu uitgebreid met HOV-knooppunten. Ook worden nieuwe afspraken gemaakt over fietsvoorzieningen en P+R.