dinsdag 8 februari 2011

Aanleg van een industriespoor

De energie van de Veenendaalse Tramweg Mij. wordt opgewekt in een eigen kolencentrale!
Via een transformatorhuis wordt de bovenleiding voorzien van de benodigde spanning:

Maar wat heeft een kolencentrale nodig om te kunnen werken?? juist ja...kolen!

De kolen worden door Dieseljanus+kolenwagen - via het tramnet - gebracht naar een
overslagspoor bij het Trammuseum v/h remise.
Met wat mechanische hulp worden de kolen overgeslagen in de kolenlorries van het nieuwe 9 mm industriespoor!
Een diesellokje met wat kolenlorries brengen de kolen naar de centrale om ze daar in een kolenbunker te storten. Hieronder een foto van het diesellokje en een kolenlorrie:




Het project is al begonnen! De bekende Veenendaalse aannemer annex sleuvengraver Gert van Kooten heeft kosten noch moeite gespaard en is met groot materiaal uitgerukt om het traject(je) bouwrijp te maken!



De rails is Tillig Elite HOe rails en het diesellokje + lorries is van Minitrains!
Minitrains is Amerikaanse HOn30 schaal, wat op hetzelfde neerkomt als de Europese HOe schaal.
De Minitrains moeten nog aangeschaft worden en drukken uiteraard zwaar op de begroting, maar met het bouwrijp maken en rails aanleggen wordt alvast begonnen.
Ook met de kolenbunker wordt begonnen...