vrijdag 25 februari 2011

RET en HTM communiceren niet

Meijersplein, een aanwinst of een doolhof. (Foto Dijkstra)

ROTTERDAM - Sinds januari 2009 is de OV-chipkaart verplicht in de Rotterdamse metro. Sinds 2005 wordt de kaart stapsgewijs in heel Nederland ingevoerd. Recentelijk is een nieuw metrostation geopend: Meijersplein. Een ideale locatie voor reizigers vanuit elke windhoek. Voldoende parkeergelegenheid, echt meer dan voldoende, centraal ten oopzichte van Den Haag, Rotterdam Centrum en vliegveld Zestienhoven die op haar beurt vele ambities heeft. En werkelijk, Meijersplein is een aanwinst.

Alleen, je moet het wel weten! Recent troffen wij daar een reiziger die vertwijfeld om zich heen keek. Hij had geen idee hoe hij buiten moest komen.Een IT-specialist uit Hamburg-Duitsland die regelmatig in Den Haag vergaderingen moet bijwonen. Hij reisde altijd via Amsterdam Schiphol maar hoorde van Rotterdam Airport. Bij een vergadering in Den Haag duidelijk een snellere verbinding. Op de bewuste dag had hij besloten via Rotterdam terug te vliegen naar Hamburg. Op Den Haag CS had hij in een automaat keurig een plaatsbewijs gekocht naar Rotterdam-CS.

Al zoekende belandde hij op perron 11 en zag de trein naar Rotterdam. Snel ingestapt en binnen een kwartier hoorde hij de omroepster: Meijersplein: overstappen voor de bus naar Rotterdam-The Hague Airport. Woorden als Bus en Rotterdam-The Hague Airport waren voldoende om hem te laten uitstappen. Een trap naar beneden en hij stuitte op Metro-poortjes .... uh .... hij zag andere reizigers kaarten langs de zijkant van het poortje houden en ... sesam ... opent u. Verwoedde pogingen leerden echter dat de poortjes niet open gingen met zijn twintig minuten geleden gekochte plaatsbewijs: een NS-kaartje Den Haag CS-Rotterdam CS.

Andere kaartjes

Een vriendelijke forens hielp de man gelukkig verder. Met behulp van diens OV-chipkaart gingen ze gezamenlijk schuifelend door het poortje.

De Duitser verzuchtte: waarom hebben jullie OVERAL andere kaartjes voor???? De forens haalde, meelevend, zijn schouders op. Hij keek nog even om en zag de man weer vertwijfeld om zich heen kijken. Uh ... de bus? De Bus? Waar vind ik de bus?

Tja dat moet je ook weer maar net weten: die stopt namelijk aan de andere kant van de druk bereden straat. Komend vanuit het station, een volkomen onzichtbare bushalte. Terwijl het pijpenstelen regende liepen ze samen naar de overkant waar bleek dat de bus net twee minuten gelezen was gepasseerd. Wachttijd: 25 minuten. Meijersplein kent een hele aparte spits: die loopt daar af om 17.50 uur. Een tijd waarop nog heel veel forensen uit Den Haag huiswaarts keren. De behulpzame forens besloot daarop de toerist maar netjes op Zestienhoven voor de ingang van de vertrekhal af te leveren. Tenslotte: chauvinistisch en wil niets liever dan dat toeristen met een tevreden gevoel huiswaarts keren.

Jammer

Toch jammer dat zo'n man afhankelijk is van vriendelijke medereizigers: het is toch niet zo moeilijk om heldere informatie te geven. Schijnbaar wel: vele reizigers ondervinden dagelijks hinder van de discommunicatie tussen RET en HTM. Hoe kan een buitenlander dan uberhaupt zijn weg vinden? Echt prachtige voorzieningen voor Zestienhoven .... maar communiceren .... tussen en naar diverse partijen. Dat schijnt echt moeilijk te zijn.