zaterdag 19 februari 2011

Commissie spreekt over nieuw station RandstadRail

Den Haag - Op woensdag 23 februari spreekt de commissie Leefomgeving onder meer over de Haagse Startstation Erasmuslijn. Ook de ontwikkelingen rondom de Rotterdamsebaan en de bezuinigingen in het openbaar vervoer staan op de agenda.



De commissie spreekt eerst over het ontwerp van de Haagse Startstation Erasmuslijn. Er is een aanvullende subsidie door het ministerie aan Haaglanden toegekend voor de realisatie van de aanlanding van de Erasmuslijn op Den Haag Centraal. De metrostellen komen in de huidige situatie aan op spoor 11 en 12 van de NS. In verband met de verwachte reizigersgroei op het treinnet moeten deze sporen eind 2012 weer teruggeven worden aan het treinbedrijf. Om de reizigers met de E-lijn van en naar de richting Rotterdam toch tot op Den Haag Centraal te kunnen laten komen moet er een alternatieve oplossing voor de E-lijn gerealiseerd worden. Uitgangspunt voor de nieuwe aanlanding is dat deze optimaal geïntegreerd wordt met de nieuwe stationshal, de OVT.

Rotterdamsebaan
Verder spreekt de commissie ook over de Rotterdamsebaan. In de raadsvergadering van 14 januari 2010 hebben de raadsleden mevrouw Heleen Weening en de heren Jos de Jong en Ibo Gülsen bij de bespreking van de Nota van Uitgangspunten Rotterdamsebaan motie Rv5.2010/1 ingediend over de aansluiting van de Rotterdamsebaan bij Knooppunt Ypenburg (incl. locatie startschacht). Deze motie is door de gemeenteraad aangenomen. De commissie wil graag weten hoe de motie is uitgevoerd.

Bezuinigingen openbaar vervoer
Tot slot spreekt de commissie over de bezuinigingsopgave in het openbaar vervoer. Het rijk kort 5% op de BDU (brede doeluitkering) en legt een extra bezuinigingen van €28 miljoen per jaar op aan de decentrale overheden en de uitgaven voor openbaar vervoer. In de brief van het college wordt aangegeven welke uitgangspunten gehanteerd zullen worden om tot bezuinigingsvoorstellen te komen. Verwacht wordt dat deze maatregelen ingrijpende gevolgen zullen hebben voor het voorzieningenniveau van het openbaar vervoer in Haaglanden en Den Haag. Daarnaast heeft het college op 1februari 2011 ingestemd met het besluit tot financiering van een aanschaf van 40 railvoertuigen voor HTM Personenvervoer NV. Hiermee is een bedrag gemoeid van €144 mln.

De vergadering start om 9:00 uur en vindt plaats in de raadzaal.