vrijdag 25 februari 2011

Reizen met dalurenkorting door OV-chipkaart te ingewikkeld

Vervoerders moeten meer samenwerken bij het uitgeven van kortingsproducten op de OV-chipkaart. Treinreizigers betalen nu vaak onnodig teveel geld omdat ze niet weten dat elke vervoerder een eigen dalurenkortingsregeling heeft voor reizen buiten de spits. Als een reiziger dit product niet aanschaft, betaalt hij of zij het volledige tarief.



Dit probleem signaleert het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in een rapportage over het vierde kwartaal van 2010. Deze rapportage is gebaseerd op klachten en meldingen van reizigers die in deze drie maanden bij het OV loket zijn binnengekomen.

Treinreizigers die buiten de spits willen reizen, kunnen bij NS een voordeelurenkaart aanschaffen. Vóór de introductie van de OV-chipkaart was deze op alle treinen in heel Nederland geldig, dus ook op de treinen van Connexxion, Arriva, Syntus en Veolia. Dat geldt niet bij de OV-chipkaart. Veolia en Arriva hebben inmiddels hun eigen dalurenkortingsregeling ingevoerd en reizigers die met korting van bijvoorbeeld Harlingen naar Valkenburg ‘op saldo’ willen reizen, moeten naast de NS Voordeelurenkaart ook een kortingsproduct van Arriva en Veolia aanschaffen. Het aanschaffen en laden op de kaart is per vervoerder verschillend en kan alleen op verkooppunten en automaten van de betreffende vervoerder. Ook de prijzen variëren. De verwachting is dat Connexxion en Syntus ook met een eigen product zullen komen.

Het OV loket, dat al vaak heeft aangedrongen op meer samenwerking tussen ov-bedrijven, noemt het “niet klantvriendelijk” dat elke vervoerder zijn eigen voordeelurenproduct gaat voeren. “Daarbij komt dat reizigers dit vaak niet weten. In het geval van Veolia is de communicatie minimaal geweest. Op de website van Veolia stond geen informatie, met als gevolg dat nogal wat reizigers die dachten met korting te reizen in werkelijkheid het volledige tarief hebben moeten betalen”, aldus het OV loket.

In de vierde kwartaalrapportage van 2010 vraagt het OV loket verder aandacht voor meer klantvriendelijkheid bij de vervoerders, een oproep die de nieuwe minister Schultz van Haegen ten aanzien van NS in januari ook heeft gedaan, naar aanleiding van de vele klachten die in de laatste drie maanden van 2010 zijn binnengekomen over uitvallende treinen en gebrekkige communicatie.

Het OV loket vraagt vervoerders hun reizigers ook met meer “coulance” te bejegenen bij het restitueren van geld bijvoorbeeld bij vergeten in en uit te checken of defecte in- en uitcheckapparatuur.“Het irriteert reizigers dat ze zelf veel moeten doen om geld waarop ze recht menen te hebben, terug te krijgen. (…) Wie wil dat de OV-chipkaart als nieuw vervoersbewijs wordt geaccepteerd, moet het de reizigers niet te moeilijk maken.”