maandag 14 februari 2011

Stadsgewest Haaglanden spant kort geding aan

De aangekondigde acties van de vakbonden in het openbaar vervoer in het Stadsgewest Haaglanden op 15 februari en in de stadsregio Rotterdam op 16 februari zijn onevenredig ingrijpend voor gebruikers van het openbaar vervoer, bedrijven en instellingen. De regiobesturen hebben besloten met een kort geding te proberen deze acties te voorkomen of te matigen.



Vrijdag 11 februari hebben de regiobestuurders in een brief de vakbonden en de directies van de vervoersbedrijven dringend verzocht uiterlijk zaterdagmiddag bekend te maken dat zij afzien van de acties dan wel deze matigen. In de brief noemden de bestuurders de acties ‘disproportioneel en ontijdig’.

Maandagochtend hebben de regiobestuurders van Rotterdam en Haaglanden afzonderlijk overleg gevoerd met de vakbonden en een dringend beroep op hen gedaan te kiezen voor een actiemodel dat geen onevenredige schade en hinder veroorzaakt voor de honderdduizenden reizigers die van het openbaar vervoer gebruik maken en voor de bedrijven en instellingen die erop rekenen dat hun medewerkers aan de slag kunnen gaan. Dit overleg heeft niet tot resultaat geleid. Daarom is vanochtend een kort geding aangespannen dat om 11.30 uur dient voor de rechtbank in Rotterdam.

De stadsregio's wijzen in hun contacten met de rijksoverheid de omvang van de dreigende bezuinigingen op het openbaar vervoer af. De regiobestuurders Verkeer en Vervoer, Jeannette Baljeu (Rotterdam), Peter Smit (Haaglanden) en Eric Wiebes (Amsterdam) onderhandelen met de minister van Infrastructuur en Milieu over het verlagen van de gestelde bezuinigingsbedragen voor het openbaar vervoer. Omdat de onderhandelingen met de minister nog gaande zijn, vinden de regiobestuurders de acties van de vakbonden voorbarig.

Het regeerakkoord leidt ertoe dat de bijdrage van het rijk voor openbaar vervoer in de drie grootste steden op den duur ca. 33 procent per jaar lager dreigt te worden. De betrokken stadsregiobestuurders hebben eerder al duidelijk gemaakt dat deze ingreep niet verantwoord is. In hun gesprekken met de minister zetten zij zich in voor het in stand houden van de kwaliteit van het openbaar vervoer.

De regiobestuurders begrijpen dat het personeel van RET en HTM tegen de aanbestedingen en de voorgestelde bezuinigingen protesteren, maar keuren het tijdstip en de omvang van de acties af. De acties zullen tot grote hinder leiden voor bedrijven en instellingen, forensen, scholieren en studenten. Door de staking zal RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam en tussen Zoetermeer en Den Haag niet rijden. Inwoners van de tussenliggende gemeenten zijn voor hun openbaar vervoer geheel van RandstadRail afhankelijk. Ook Rotterdam The Hague Airport is hierdoor niet met het openbaar vervoer bereikbaar.

In beide regio’s zullen ook belangrijke tram- en buslijnen, die forensen naar hun werk en studenten naar hun opleiding brengen, niet rijden. Al het andere openbaar vervoer rijdt een dienstregeling als in de zomervakantie.