vrijdag 24 juni 2011

Tram is oud, traag en versleten

Trams van De Lijn zijn gemiddeld 30 jaar oud en halen in steden een gemiddelde snelheid van amper 15 km/u. Vlaams parlementslid Jan Roegiers (SP.A) luidt de alarmbel. 'De Vlaamse regering moet de tram dringend herwaarderen.'
'Ik hoor uit welingelichte bronnen dat het aantal reizigers van De Lijn daalt, voor het eerst in jaren. Dat is zorgwekkend', meldt Vlaams parlementslid Jan Roegiers (SP.A). 'Wil Vlaanderen tegen 2020 40 procent van het woon-werkverkeer duurzaam maken - dat is de doelstelling - dan moét De Lijn blijven groeien.'

Unsexy imago


En dan moet de Vlaamse regering weer volop in De Lijn gaan investeren, vindt de socialist. Want daar knelt het schoentje, zeker voor het tramvervoer. 'We moeten onze tramvloot dringend vernieuwen. Onze trams zijn gemiddeld 30 jaar oud, het oudste type (
PCC-trams, nvdr.) zelfs gemiddeld 42 jaar. Ze voldoen niet aan de huidige comfortwensen en geven het openbaar vervoer een unsexy imago.'

Ondanks de exploderende reizigersaantallen nam De Lijn de voorbije jaren geen nieuwe tramtoestellen in dienst. In 2009 niet, in 2010 evenmin en volgens Roegiers hoeven de passagiers ook dit jaar geen nieuw materiaal te verwachten. 'De eerste 13 nieuwe trams zijn voor 2012, en ten vroegste eind 2013 volgt een nieuwe levering', bevestigt De Lijn-woordvoerder Tom van Der Vreken, die wel benadrukt dat het aantal reizigers niét krimpt. 'Vergeleken met 2010 vervoerden we dit jaar tot eind mei 1,4 miljoen passagiers meer.'


Fiets is sneller


Toch kampen trams volgens Roegiers met een onaantrekkelijk en onefficiënt imago, zeker in Gent en Antwerpen. Eén van de oorzaken zijn de files. 'In beide steden zakte de gemiddelde snelheid van een tram vorig jaar tot 15 km/u. Dan ben je met de fiets zelfs sneller. Die traagheid schaadt de betrouwbaarheid van de tram.' De Lijn en bevoegd minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) doen nochtans inspanningen om stadstrams vlottere doorgang te verlenen, met slimme verkeerslichten, goedgeplaatste haltes en aangepaste kruispunten. 'Maar niet genoeg. De speciaal opgerichte Taskforce Doorstroming gaf de beschikbare 18 miljoen euro vorig jaar slechts voor driekwart uit', meldt Roegiers. De SP.A'er wijst ook op het 'drastisch gekrompen aanbod' van trams. Zowel in Antwerpen, Gent als aan de kust legden de voertuigen minder kilometers af. Terwijl het aantal reizigers in 2010 wel 3,7 procent de hoogte inging. 'Paradoxaal toch? Eén tram houdt wel 80 auto's of twee volle bussen uit het stadsverkeer.'


Nieuwe tramlijnen


Wil de Vlaamse regering de inspanningen uit het verleden om mensen op de tram te krijgen niet vergooien, dan moet ze de traminfrastructuur een boost geven, luidt Roegiers boodschap. 'Trams zijn de ruggengraat van ons stedelijk openbaar vervoer. Het is tijd voor groei en uitbreiding.' Nieuwe tramlijnen zijn daarbij een must. Maar van het ambitieuze vervoersplan dat De Lijn in 2009 presenteerde - 810 kilometer gloednieuwe verbindingen voor sneltrams en
lighttrains - is nog amper sprake. 'De Vlaamse regering wil in elke provincie één nieuw tramproject. Het studiewerk ligt klaar, maar als minister Crevits niet snel knopen doorhakt, wordt alles weer op de lange baan geschoven', waarschuwt Roegiers. Iets wat overigens al gebeurde met het Spartacusplan: de sneltram tussen Hasselt en Maastricht rijdt ten vroegste pas in 2017.

Vanmiddag geeft Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, uitleg in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement over alle mogelijke nieuwe verbindingen die per provincie die onderzocht zijn.