zaterdag 18 juni 2011

Ook Nijmegen wil de tram terug

De tram is hip. De ene na de andere stad of regio blaast het bijna tweehonderd jaar oude vervoermiddel nieuw leven in als Hoogwaardige Openbaar...

De tram is hip. De ene na de andere stad of regio blaast het bijna tweehonderd jaar oude vervoermiddel nieuw leven in als Hoogwaardige Openbaar Vervoersvoorziening (HOV). Ook Nijmegen, waar de elektrische tram in 1955 uit het straatbeeld verdween.

Enthousiasme
Wat wethouder Henk Beerten van Verkeer betreft komt hij terug. Ook onder inwoners, ondernemers en belangengroepen klinkt overwegend enthousiasme over de plannen van het college, bleek tijdens een stadsdebat deze week.

Duitsland
Nijmegen wil binnen enkele jaren een tram laten rijden tussen de binnenstad en de campus aan de zuidkant van de stad. In volgende fasen wil Nijmegen die lijn doortrekken naar Kleve, in Duitsland en ook een tramverbinding maken met het noordelijk stadsdeel.

Krap
Voor de eerste fase heeft Nijmegen 100 tot 120 miljoen euro nodig. De exploitatie is rendabel, volgens onderzoek. Een tram trekt veel nieuwe reizigers naar het openbaar vervoer. Beerten: ‘We weten uit andere steden dat de reizigerstoename 25 tot 30 procent hoger is dan verwacht. Dat komt door de kwaliteit van het vervoer. Een tram is comfortabel, betrouwbaar en laagdrempelig. Het voelt heel anders dan een slingerende bus, waarin je altijd krap zit. Nee, ik hou er zelf ook niet zo van.’

Bedragen
Zowel het rijk als de provincie Gelderland hebben gezegd geld te willen uittrekken voor hoogwaardig openbaar vervoer dat grensoverschrijdend is, danwel knelpunten in de binnenstad oplost. Maar concrete bedragen zijn nog niet toegezegd. Zelf legt de stad het geld ook niet makkelijk op tafel. Om in aanmerking te komen voor een bijdrage uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) moet een lange procedure worden doorlopen.

2017
Toch denkt Beerten dat de tram, met bijdragen van de provincie, de stadsregio en eventueel vervoersbedrijven in 2017 kan rijden. Eind dit jaar stelt de gemeenteraad vast waar de toekomstige tracés komen te liggen.