donderdag 16 juni 2011

Kans tram in Nijmegen grijpen

Vroeger reed er een tram in Nijmegen. Hier onder de Hezelpoort door. foto Museum De Stratemakerstoren

Vroeger reed er een tram in Nijmegen. Hier onder de Hezelpoort door. foto Museum De Stratemakerstoren

NIJMEGEN - Al bijna tien jaar wordt over de terugkeer van de tram in Nijmegen gesproken, maar nog nooit waren de tramplannen voor Nijmegen zo concreet en realistisch als nu. Dat zegt wethouder Henk Beerten van Verkeer. Hij gaf dinsdagn in LUX de aftrap voor een dialoog met de stad over de juiste tracés van de tram door de stad.

Vooral de tramlijn tussen Plein 1944, centraal station en Heyendaal is kansrijk, meent Beerten. Deskundigen van de Radboud Universiteit bevestigden dat laatste gisteren enkele malen

Tussen het station en Heyendaal is vervoersvraag enorm groot. Dagelijks stappen hier nu al 18.000 reizigers op snelbussen. Uitbreidingsmogelijkheden voor de bus zijn hier niet meer. Een tramlijn kan meer dan 28.000 passagiers vervoeren. "Het is tijd om draagvlak voor de tram creëren", zegt Beerten.


Nijmegen staat niet alleen met zijn tramdroom. Steeds meer steden in Nederland en Europa zien in de tram kansen om het openbaar vervoer een stimulans te geven. De tram heeft bovendien als voordeel dat het de economie een impuls kan geven, betoogde economisch geograaf Arnoud lagendijk. Rond tramlijnen en zeker rond haltes vestigen zich kantoren en bedrijven, blijkt in steden met trams.


Beerten: "Nu al zie ik dat vastgoedondernemers vragen: komt de tram langs de Burgemeester Hustinxstraat bij het station. Ze zien daar dan nieuwe kansen."


Wat ook telt is dat overal blijkt dat trams voor automobilisten een aantrekkelijk vervoermiddel zijn. Ze zijn eerder bereid om in de tram te stappen dan in een bus. Een tram is betrouwbaarder dan een bus in hun ogen


Beerten zal de discussie over de terugkeer van de tram op termijn koppelen aan de vernieuwing van het bestaande stadslijnennet. Hij wil de discussie hierover echter pas na de zomer starten als bekend is welke vervoerder de concessie voor het lijnennet in de Stadsregio krijgt voor een periode van tien jaar na 2012.


Voor het besluit voor een tramtracé over de Burchtstraat zal de wethouder zeker nog met de markthandelaren overleggen. Beerten denkt een goed aanbod te kunnen doen: verplaatsing van de markt naar Plein 1944, Ziekerstraat en Molenstraat. "Prima bereikbaar als de tram op Plein 1944 stopt."


Tot aan de herfst kunnen burgers inspreken op de tramplannen. Voorjaar van 2012 wil Beerten een definitief besluit nemen over de tramplannen. Ook komt dan de aanleg van nieuwe snelle, comfortabele buslijnen aan de orde met name in Waalspronggebied.