woensdag 9 maart 2011

OV-knoop Voorburg volledig op de schop

Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg hebben ingestemd met het bestemmingsplan OV-knoop Voorburg. Dit plan maakt het mogelijk de omgeving van het stationsgebied van Voorburg, de zogeheten OV-knoop, te verbeteren.



Zo komt er een betere looproute via het station tussen het oude centrum van Voorburg en de Binckhorst en ondergaat het stationsplein een verandering. Onder het Marianneviaduct komt een nieuw busstation en een betere indeling en organisatie, inclusief P&R, van het parkeerterrein.

Op het ontwerpbestemmingsplan zijn twee zienswijzen ingediend die hebben geleid tot ondergeschikte aanpassingen van het plan. Burgemeester en wethouders hebben het bestemmingsplan ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

POSAD transformeert stationsgebied Voorburg

POSAD spatial strategies heeft het ontwerp voor de transformatie van het stationsgebied van Voorburg gemaakt. Het ontwerp zet in op het verbinden van de verschillende schaalniveaus van het historische centrum van Voorburg met het aangrenzende Haagse bedrijventerrein de Binckhorst. De verschillende functies van de OV-knoop, de Utrechtsebaan, het nationale spoor, de tram-, fiets- en busverbindingen worden in het ontwerp strategisch versterkt.

Het stationsgebied kan worden beschouwd als één van de belangrijke OV knooppunten van het stadsgewest Haaglanden. Midden jarig tachtig werd het gebied voor het laatst flink op de schop genomen. Het nationale spoor en de Utrechtsebaan werden verhoogd en het parkeren en bus- en tramhaltes werden onder het viaduct gepositioneerd. Dit verbeterde weliswaar de afzonderlijke verkeersstromen maar zorgde er ook voor dat de historische structuur van Voorburg in tweeën werd gedeeld.

Architect Carel Weeber poogde nadien de historische structuur te herstellen door de openbare ruimte in te richten volgens de principes van het klassieke tuinontwerp van het nabij gelegen Museum Hofwijck. Deze ingreep liet de verbinding met de Binckhorst buiten beschouwing en de groeiende OV- en verkeersstromen maakten het overduidelijk dat hiervoor een kwalitatieve oplossing nodig was.

Verbindende loper
De loper vormt een hoogwaardige en veilige route tussen het historisch centrum van Voorburg en de Binckhorst. De schaal van de nieuwe natuurstenen loper is een sterk element dat structureert en verbindt. De route rijgt het historische centrum, de zeventiende-eeuwse voortuin van Hofwijck, stationsplein, busstation, park en de Binckhorst aaneen.
Alle functies zijn verbonden met de 600 meter lange loper die in tegenstelling tot de eerdere plannen het diagonaal georiënteerde viaduct van de Utrechtsebaan en het hoog gelegen spoor niet ontkent. De ecologische waarde van het park wordt vergroot door de aanleg van natte oevers en de sociale veiligheid van het gehele gebied wordt vergroot.

Beter overstappen
De kwaliteitsslag vindt plaats op verschillende schaalniveaus; het stationsplein krijgt in het ontwerp de kwaliteit die het verdient. De overstap naar de verschillende transportvormen trein, bus, tram, auto en fiets wordt aanzienlijk vereenvoudigd en overzichtelijk, aangenamer en veiliger gemaakt. Zo wordt de primaire taak van een stationsgebied optimaal ingevuld.

POSAD ontwerpt ook het ‘Tramhuis’ als wachtruimte voor chauffeurs en passagiers. Het busstation onder het viaduct wordt verlicht door een - eveneens door POSAD ontworpen - metalen 'behang' met gestileerde beelden uit het verleden van Voorburg, dat letterlijk licht werpt op de reiziger.

Van de oude voortuin van Museum Hofwijck worden bepaalde historische elementen van de zeventiende-eeuwse inrichting op basis van het maatsysteem van Vitruvius teruggebracht zonder een historiserend plein te maken. Hier ontstaat een plek om te zitten en verblijven en om evenementen te organiseren.