dinsdag 22 maart 2011

Busvervoer HTM beste van alle grote steden

In het najaar van 2010 is er, zoals ieder jaar, een landelijk onderzoek uitgevoerd onder ov-reizigers; de 'OV-Barometer'. Ook klanten van HTM zijn gevraagd naar hun ervaring met het openbaar vervoer. Op dinsdag 22 maart zijn de resultaten gepresenteerd.



De vragen gaan over allerlei zaken, zoals algemene waardering, zitplaats, reisinformatie, netheid, frequentie, tarief en sociale veiligheid. Over het geheel genomen krijgt het tramvervoer van HTM gemiddeld een 7,3, RandstadRail scoort een 7,1. Van de Nederlandse (grote) steden komt het busvervoer van HTM er zelfs als allerbeste uit met een 7,7.

HTM: "Hartelijk bedankt voor uw waardering! We zijn blij met het resultaat en beschouwen dit als een positieve stimulans om te streven naar verdere verbetering van onze dienstverlening. In de toekomst willen we u nog lang als tevreden klant in Haaglanden vervoeren."

Meer info
Meer over het onderzoek en alle resultaten vindt u op www.kpvv.nl/klb.

Over het onderzoek
Het onderzoek OV-Klantenbarometer is een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het regionaal openbaar vervoer. Het onderzoek wordt jaarlijks in de periode eind oktober tot begin december gehouden onder reizigers in bus, tram, metro, regionale trein en boot. Reizigers vullen in het voertuig een schriftelijke enquête in en geven rapportcijfers aan verschillende aspecten van hun rit. Eind 2010 werd het onderzoek voor de tiende keer gehouden. Het onderzoek voor de OV-Klantenbarometer 2010 is verricht door Goudappel Coffeng en DTV Consultants in opdracht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer.

Het belangrijkste doel van de OV-Klantenbarometer is ov-autoriteiten in staat stellen de klantwaardering in hun concessies te vergelijken met concessies met dezelfde kenmerken elders in het land. Daarnaast gebruiken veel ov-autoriteiten de cijfers als onderdeel in hun bonus/malusregeling met de vervoerder.

Het 2010-onderzoek bestond uit 87 onderzoeksgebieden. Deze komen grotendeels overeen met de ov-concessies en de ferrycontracten. Feitelijk gaat het niet om één onderzoek, maar om 87 dezelfde onderzoeken die gelijktijdig worden gehouden. In 2010 is de klantwaardering gemeten in 7.299 ritten. Er zijn 90.347 enquêtes afgenomen waarvan er 86.316 bruikbaar waren. Gemiddeld dus bijna 1.000 respondenten per onderzoeksgebied. Per gebied is de enquête uitgevoerd op 100 ritten, die aselect zijn getrokken uit het totale rittenbestand. Ze zijn op de juiste wijze verdeeld over spits en dal en over werkdagen en weekend. Voor lijnconcessies is volstaan met 50 ritten en op de drie veerdiensten met 33 vaarten.