donderdag 19 mei 2011

Tram is nu al heel wat trager

door Jelle Boonstra
ZWOLLE - In juni kunnen vervoersmaatschappijen ten tweede male meebieden op de concessie voor het vervoer in de regio IJsselmond. Daar zaten aanvankelijk bussen in en de exploitatie van het Kamperlijntje, dat in 2013 een tramlijn moet worden met vijf stations.

Vorig jaar in oktober werd de inschrijving voor het eerst geopend, toen boden slechts Connexxion en Syntus mee, en ze voldeden geen van beide aan alle voorwaarden die op tafel lagen.

Tram- en busconcessies zijn nu losgekoppeld van elkaar, in de hoop de interesse te vergroten. Petra Timmer van de provincie Overijssel (de opdrachtgever) kan niet zeggen of het lijvige pakket van voorwaarden enigszins wordt vereenvoudigd. Door alle vertragingen is één ding zonneklaar: de tram zal zeker niet in januari 2013 rijden - zoals in de eerste plannen optimitisch werd geopperd. Het wordt 'zeker niet eerder dan najaar 2013', zegt ze.

Op 31 december 2012 stopt NS met de ritjes op het Kamperlijntje, dat in 1865 in dienst werd genomen. Er zijn dan nog maanden nodig voor de ombouw van de lijn tot 'lightrail-verbinding' en de bouw van stations. "Op dat moment wordt de Hanzelijn al operationeel, er is dus treinvervoer tussen Zwolle en Kampen. En er zijn altijd nog bussen."