maandag 16 mei 2011

Maastricht kiest voor tram over Maasboulevard

tram Maastricht kiest voor tram over MaasboulevardBurgemeester en Wethouders van Maastricht stellen aan de gemeenteraad voor om het tracé voor de tram uit Hasselt via het Bassin en de Maasboulevard door de binnenstad van Maastricht naar het station te leiden.

Voor de route van de tram door de binnenstad zijn in totaal vijf mogelijkheden onderzocht. Deze vijf varianten liepen allen via de Maasboulevard of via de Markt.

Waarom de Maasboulevard?

Maastricht kiest voor het Maastracé over de Bassinbrug en de Maasboulevard naar de Wilhelminabrug, omdat dit door de koppeling met de bestaande openbaar vervoer as het meest gunstig is voor het totale openbaar vervoergebruik in Maastricht. Daarnaast wordt bij de route langs de Maas minder hinder verwacht voor de tram dan op de Markt met de vele activiteiten. Denk daarbij aan de weekmarkt, evenementen, maar ook het laden en lossen dat nergens op het tramtracé is toegestaan. Maastricht haalt met de keuze voor het Maastracé ook een financieel voordeel van ca. € 3 mln., omdat de aanleg van het tramtracé gecombineerd kan worden met maatregelen die al voor de bus voorzien zijn en waarvoor al budget beschikbaar is.

De Lijn onderschrijft keuze

Hoewel vervoerder De Lijn altijd haar voorkeur voor de Markt heeft uitgesproken vanwege de nadrukkelijke presentatie van de tram, heeft zij net als de provincie Limburg in de stuurgroep voor de tram op basis van de inhoudelijke afweging een keuze voor het Maastracé onderschreven. In het Maastracé wordt de centrumhalte voor de tram gecombineerd met de huidige bushalte op de kop van de Maasboulevard.

Uit een internetpeiling in opdracht van de gemeente blijkt dat 41% van de inwoners van de stad kiest voor een tram via het Maastracé, en 40% kiest voor een tracévariant over de Markt.

Vervolg van het proces

Vanuit België tot aan de Boschstraat maakt de tram gebruik van het tracé van de goederenspoorlijn. Op dit moment wordt nog onderzocht op welke wijze de tram gebruik kan maken van deze spoorlijn. Aan de andere zijde van de binnenstad, vanaf de Wilhelminabrug tot aan het station is er al sprake van één tracé. Dit tracé via de St. Maartenslaan naar het station zal samen met het nu gekozen binnenstadstracé het komende jaar verder in detail worden uitgewerkt. Eind 2012 moeten alle plannen definitief zijn, waarna na vergunningen, procedures, aanleg en een proefperiode de feitelijke ingebruikname in 2016 is voorzien.

Waarom een tram?

De tram is van belang om de vervoersstromen vanuit Belgisch-Limburg richting Maastricht in goede banen te leiden. Op dit moment zijn zowel de auto- als de openbaar vervoerverbindingen van matige kwaliteit. Veel werknemers, studenten en bezoekers van de stad staan dagelijks voor de doseerlichten om hun bestemming te bereiken. Met de tram krijgen zij een hoogwaardig alternatief, waarbij vooral de combinatie met een Park+Ride-voorziening in Lanaken (overstappen van auto op tram) kansrijk is. Daarnaast is Hasselt de enige partnerstad binnen Maastricht Culturele Hoofdstad waarmee een snelle en directe OV verbinding ontbreekt.

Projectpartners

De Nederlandse partijen gemeente Maastricht en provincie Limburg zorgen samen voor de aanleg van het spoor. De exploitatie wordt helemaal verzorgd door de Belgische vervoermaatschappij De Lijn. Over het project en de financiering ervan zijn al overeenkomsten gesloten. Zo subsidieert het Rijk met een bijdrage van € 24 mln. meer dan 50% van de aanlegkosten van deze grensoverschrijdende openbaar vervoerverbinding. De resterende € 21 mln. zijn opgenomen in de begrotingen van de gemeente en de provincie. Alle partijen onderschrijven daarmee het economische en euregionale belang van deze verbinding.

Inloopbijeenkomst op 19 mei

De gemeente organiseert op 19 mei een inloopavond in het Infocentrum Belvédère (Boschstraat 24, direct gelegen aan het Sphinxparkeerterrein)
om belangstellenden te informeren over de plannen van de route van de tram door de binnenstad. Bezoekers zijn daar tussen 17.00 uur en 21.00 uur welkom. Tijdens dezelfde bijeenkomst worden ook de plannen voor de stationsomgeving door de binnenstad toegelicht.

Op 31 mei zal de gemeenteraad over het voorstel voor het tramtracé besluiten.