dinsdag 10 mei 2011

100 nieuwe trams in Haaglanden

De komende jaren wordt het grootste deel van de rode GTL’s langzaam maar zeker vervangen voor nieuwe trams. Een groot project, waarbij HTM zich laat adviseren door fabrikanten en techneuten, maar ook door reizigers en belangenverenigingen. Projectleider Hans Rodrigo: “Er moet een tram komen waar de mensen trots op zijn.”

De projectorganisatie
Het Stadsgewest Haaglanden (SGH) is de opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio. SGH heeft HTM opdracht gegeven om de starten met de voorbereidingen voor de aanschaf van nieuwe trams en betaalt deze ook.
Bij HTM is een team van professionals bezig om het project in goede banen te leiden. Eerst wordt een Plan van Eisen opgesteld, een lijst met voorwaarden waaraan de nieuwe voertuigen moeten voldoen. Na de aanbesteding wordt een fabrikant geselecteerd die de voertuigen zal bouwen. HTM is nauw betrokken bij het bouwproces en voert doorlopend kwaliteitscontroles uit. Na een fase van testrijden tenslotte, worden de voertuigen vanaf 2013 ingezet op het Haagse lijnennet. Projectleider Hans Rodrigo: “In het projectteam zitten deskundigen met verschillende expertises, bijvoorbeeld op gebied van techniek, klantenwensen, en infrastructuur. Daarnaast luisteren we ook naar belangenvertegenwoordigers zoals reizigers-en gehandicaptenverenigingen. De nieuwe tram wordt met zeer veel zorg uitgezocht.”

De voertuigen
Bij de voertuigkeuze spelen verschillende factoren een rol.
Zo onderzoekt HTM de mogelijkheid om zogenaamd ‘breed materieel’ aan te schaffen. Deze trams zijn een stukje breder dan de trams die nu rondrijden. Rodrigo: “Groot voordeel daarvan is dat er meer ruimte is voor zitplaatsen en dat de trams beter toegankelijk zijn, zeker voor mensen met een kinderwagen of rolstoel.” Voor bredere trams moeten echter wel op een aantal plaatsen de bestaande sporen en bovenleiding worden aangepast. Dat brengt extra werk met zich mee en dus extra kosten.
De bestuurderscabine is ook van belang. De bestuurder rijdt met een groot, zwaar voertuig in een steeds drukker wordende omgeving. Het is daarom belangrijk dat de bestuurder goed overzicht heeft en dat alle knoppen binnen handbereik zijn, zodat de bestuurder de dienstregeling veilig en goed kan uitvoeren.
Daarnaast moeten de trams natuurlijk weer zo'n dertig jaar mee kunnen. Het projectteam probeert dus in de toekomst te kijken: “Een voorbeeld: De stad wordt steeds drukker, snel in- en uitstappen is belangrijk, een brede ingang helpt daarbij. Maar ook de vergrijzing speelt mee, er is behoefte aan meer zitplaatsen. En: wat wordt er gebouwd, hoe ziet onze stad er over twintig, dertig jaar uit? De trams moeten wel overal goed kunnen komen”, aldus Rodrigo. “Maar je kunt natuurlijk nooit precies weten hoe het er in de toekomst uit ziet. Daarom moeten de trams redelijk makkelijk zijn aan te passen aan de veranderende gebruikerseisen.”

De reizigers
Wat gaan de reizigers merken van de nieuwe voertuigen? Over de buitenkant is in dit stadium nog weinig bekend. Maar over de binnenkant heeft Rodrigo al wel een idee: “Het wordt makkelijker om in en uit te stappen, door de gelijkvloerse instap en brede deuren. Het voertuig moet modern, fris en transparant ogen, zonder tussenschotten, zodat de hele ruimte te overzien is. Er komen ook camera’s in omdat uit de ervaring blijkt dat camerabewaking een positief effect heeft op de sociale veiligheid. En de indeling van de stoeltjes zal anders zijn. Want bij de huidige tram zitten de wielen onder het voertuig, maar bij een tram met lage vloer komen de wielen als bobbels door de vloer heen. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de locatie van de stoelen. In ieder geval moet er een tram komen waar iedereen met plezier in zit, en waar de mensen trots op zijn!”