maandag 11 juli 2011

verslag van de ombouw van het "Rotterdammertje"

De Rotterdammer van de VTM is ontstaan uit een Grell souvenirmodel met reclame van Reichold:

gekocht op de beurs in Houten voor 6 Euro!

Zo'n tram heeft wieltjes op ongeveer 9 mm, dus kan er niet mee gereden worden.
Bij Rolf Hafke op Trammeland 2010 onderstaande PMT loopstel gekocht!

De wagen kon dus in deze toestand over de baan "geduwd" worden, ongemotoriseerd, maarrrr.....in de werkplaats van de Hespedamse Tramweg Maatschappij is een aandrijving gevonden! Deze zal ingebouwd worden. Het is een Tenshodo motor met een flinke vertraging, het ziet er wel indrukwekkend uit:

De motor was nog een beetje vervuild, maar hij mag bij Niek in bad en wordt ook nog klaargemaakt voor bovenleidingbedrijf! Op de rechtse foto ná het ultrasoon bad! Wat een verschil!

Het PMT loopstel is verwijderd en het binnenwerk van de biertram is grotendeels verwijderd om ruimte te maken voor de motor:

Nu staat de tram geduldig te wachten op zijn nieuwe chassis!

De motor is nu met de tram verenigd via mijn betrouwbare methode "Knoeien met Secondelijm" *)


Op mijn Youtube kanaal is de eerste proefrit van het "Rotterdammertje" te zien! Misschien moet er hier en daar nog wat worden fijn getuned, maar dat ligt dan eerder aan bovenleiding ophanging als aan de tram zelf. Iedere pantograaf heeft zo weer zijn eigen nukken, is mijn ervaring! Er zit een erg mooie aandrijving in met een flinke vertraging, heel realistisch!
klik hier voor het eerste filmpje met de allereerste keer dat de tram de baan rond rijdt!
Na nog wat nastelwerk aan bovenleiding is hier het tweede filmpje, waarin de Rotterdammer zonder moeite een achterwagen trekt, gekoppeld met een magneetkoppeling. Motortje is van Tenshodo en maakt een mooi zoemend geluid. Het is géén hardloper en de tram is perfect te regelen met de KATO powerpack besturing! Het is mijn eerste goed geslaagde motorisering van een tram!


Dit is het eindresultaat: