vrijdag 22 april 2011

Geen Rijngouwelijn, wel Rijnlandroute

LEIDEN - De Rijngouwelijn wordt niet aangelegd door het centrum van Leiden. Dat staat in het coalitieakkoord van het nieuwe provinciebestuur. Het bespaarde geld wordt gestoken in de aanleg van de Rijnlandroute.

De Rijngouwelijn wordt van Gouda tot Leiden een sneltram over bestaand spoor. In Leiden moeten passagiers overstappen op de bus. Tot de kust van Noordwijk gaat de Rijngouwelijn over een nieuw aan te leggen busbaan. De aanleg van een aparte trambaan door de binnenstad van Leiden gaat dus niet door.

De gemoederen liepen in Leiden de afgelopen jaren hoog op wanneer de Rijngouwelijn ter discussie kwam. De gemeente zag een sneltram door de binnenstad niet zitten en heeft met het akkoord van deze nieuwe coalitie dus haar zin gekregen.

Rijnlandroute

Nu er geen sneltram meer door Leiden gaat, bespaart de provincie zeker 100 miljoen euro. Dit wordt gestoken in een ander verkeersproject in de buurt: de Rijnlandroute. Dat is een nieuwe snelweg tussen de A4 en A44 bij Voorschoten, die de belasting van de andere wegen moet verlichten.

Vorige week werd door het kabinet al 100 miljoen euro toegezegd voor de aanleg van de Rijngouwelijn. Ook besloot het vorige provinciebestuur al om de Rijngouwelijn in te korten, waardoor nog eens 57 miljoen vrij kwam voor de Rijnlandroute.



De SP in Provinciale Staten blijft tegenstander van de Rijnlandroute, maar legt zich neer bij de aanleg van de snelweg bij Voorschoten. Dat zegt de SP in een reactie op het coalitieakkoord, waarvoor de partij ook getekend heeft.

De SP voerde jarenlang actie tegen de Rijnlandroute, maar heeft bij de onderhandelingen een compromis moeten sluiten. Volgens fractievoorzitter Van der Nat heeft zijn partij er wel veel moois voor terug gekregen. Zo wordt er meer geld uitgetrokken voor groen en dierenwelzijn.

» Bekijk hier het coalitieakkoord