vrijdag 17 december 2010

'Nieuwe tramlijn Uithof begin van uitgebreid netwerk'

UTRECHT - Utrecht is klaar met passen en meten om de Uithoflijn het stationsgebied in te krijgen. Eind 2015 rijdt de tram in een kwartier naar De Uithof.

Dat staat in het AD.

De Uithof groeit. Nog meer dubbelgelede bussen inzetten is op den duur geen optie. Nu al rijden er volgens de jongste cijfers dagelijks 27.000 mensen per ov naar het Utrecht Science Park en dat groeit tot 45.000 in 2025.

Eind 2015 is het gedaan met overvolle bussen. Dan rijdt er om de vier minuten een tram, die vier keer meer mensen mee kan nemen dan een dubbelgelede bus. Dat vergt wel een investering van 300 miljoen euro, waarvan het rijk 110 miljoen betaalt. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil nog wel een gedegen kostenbatenanalyse.

Dinsdag heeft het college van burgemeester en wethouders besloten hoe het begin en eind van de tramlijn komen te lopen. De tram start aan de binnenstadzijde van de nieuwe ov-terminal en eindigt bij de nog te bouwen P+R De Uithof. De lijn slingert langs nog niet gebouwde panden zoals het Stadskantoor en Bibliotheek++. Aan de Van Sijpesteijnkade moet bebouwing verdwijnen. Ook kantoorgebouw Cranenborch gaat tegen de vlakte.

De tram kan eind 2015/begin 2016 rijden. Buslijn 12 naar De Uithof wordt dan opgeheven.

De Uithoflijn moet het begin zijn van een tramnetwerk in de stad. Er zijn ideeën voor tramlijnen via de binnenstad naar de Uithof en Zeist, naar Leidsche Rijn en naar Zuilen/Overvecht. Daarmee is in het ontwerp rekening gehouden.