maandag 26 september 2011

Sneltramlijn Hasselt-Maastricht komt er in 2017

Vlaamse regering keurt lijn 1 van Spartacusplan goed
 
HASSELT - De Vlaamse regering heeft het plan voor een elektrische sneltram tussen Hasselt en Maastricht goedgekeurd. Jaarlijks zouden ongeveer 6,8 miljoen reizigers worden vervoerd.
Het project van de drie sneltramlijnen van het Spartacusplan sleept al jaren aan, maar vrijdag deed de Vlaamse regering een belangrijke stap in de realisatie van de sneltram in Limburg.

Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) werd er gekozen voor een elektrische sneltram over een afstand van 33kilometer tussen Hasselt en Maastricht, de eerste lijn binnen het Spartacusplan.

‘Om meer mensen aan te trekken om het openbaar vervoer te gebruiken, is in Limburg nood aan snelle verbindingen in het Maasland en naar Nederland', zegt Crevits.

De tramlijn zou jaarlijks 6,8 miljoen reizigers kunnen aantrekken. Als het reizigerspotentieel wordt vergeleken met het totaal aantal reizigers van de kusttram (bijna 13.000 in 2010), die dubbel zo lang is en een hogere frequentie aanbiedt, kan de sneltramlijn 1 de vergelijking doorstaan met een van de succesvolste tramverbindingen van De Lijn. De regering geeft De Lijn de opdracht om samenwerkingsovereenkomsten met Nederland en de Vlaamse steden en gemeenten uit te werken. Als die openstaande zaken opgelost zijn, is het dossier voor Spartacuslijn 1 volledig.

De geactualiseerde kostprijs voor de infrastructuur bedraagt 122,2miljoen euro, die via de publiek-private samenwerking (PPS) zal worden gerealiseerd. De kostprijs bevat ook de volgende extra investeringen: een aanpassing van een paar bruggen op spoorlijn 20, een volledige en duurzame elektrificatie van de lijn, een nieuw door Europa opgelegd spoorbeveiligingssysteem en extra milderende maatregelen voor mens en milieu. ‘De keuze voor elektrificatie houdt aanvankelijk hogere investeringskosten in, maar betaalt zich op termijn volledig terug omdat de exploitatie goedkoper is.'

Behalve de infrastructuur worden er twaalf elektrische sneltrams en een stelplaats in Hasselt voor de sneltrams gebouwd. De twaalf elektrische sneltrams vertegenwoordigen een totale aankoopwaarde van 48 miljoen euro. Dat bedrag wordt verworven via aankoop of huur.

De bouw van de stelplaats wordt geraamd op 23 miljoen euro en zou via PPS worden gerealiseerd.