zondag 22 januari 2012

Brede tram langs Grote Kerk

HAAGS EN OV-NIEUWS, geplaatst zondag 22 januari 2012 om 15:39 uur. 

DEN HAAG - De HTM heeft bij Siemens bredere trams besteld met drie grote gevolgen: 1. De verliezende bouwer uit de Europese aanbesteding stapelt rechtszaken met mogelijk een miljoenenclaim als gevolg; 2 Stadsgewest Haaglanden trekt 28 miljoen uit om de bredere trams op lijnen 9 en 17 te laten rijden en 3: De passagier krijgt net als in RandstadRail een stoel erbij; voortaan twee keer twee is vier op één rij. Looppad er tussen.


De vergelijking met RandstadRail -Franse bouwer- zal vaker gebeuren. Op de aangepaste trambanen moeten ook voertuigen van Randstadrail kunnen rijden. Al was het maar om Randstadrail bij een stremming van de Tramtunnel te kunnen laten omrijden.
Bron: www.deweekkrant.nl/de_posthoorn.

De commissie Leefomgeving spreekt op woensdag 25 januari over de Randstadrail
De commissie spreekt over het programma Netwerk Randstadrail. Er wordt tijdens de commissievergadering met name gesproken over het gedeelte tussen Hollands Spoor en Centraal Station.

In het kader van het programma Netwerk Randstadrail zijn nieuwe grotere tramvoertuigen besteld. Deze voertuigen worden in 2014 geleverd. De voertuigen zijn iets breder en hebben zwaardere aslasten. Om de voertuigen te kunnen laten rijden wordt de infrastructuur aangepast. Voor het gedeelte in het centrum tussen Rijswijkseplein – Bosbrug – Grote Kerk en Centraal Station is voor de aanpassingen van de infrastructuur een Voorontwerp (project NetwerkRandstadRail HS/CS) opgesteld. In dit concept-Raadsvoorstel voor het vaststellen van het Voorontwerp Netwerk RandstadRail gedeelte HS-CS wordt gevraagd in te stemmen met het treffen van maatregelen om de trajecten in het centrum aan te passen voor het nieuwe trammaterieel en daarvoor, in het kader van de Samenwerkingsovereenkomst financiele middelen beschikbaar te stellen.