vrijdag 18 november 2011

HTM bestelt 40 Avenio trams bij Siemens

HAAGS EN OV-NIEUWS, geplaatst vrijdag 18 november 2011 om 11:12 uur. 



HTM heeft de opdracht voor de levering van veertig vierledige 100 procent lagevloertrams van het type Avenio aan de Siemens-divisie Rail Systems gegund. Hiermee wordt de regeringsstad de eerste stad ter wereld waar met de nieuwe generatie Avenio-trams gaat worden gereden.


De opdracht voor 40 voertuigen inclusief bestuurderstraining, documentatie en onderdelen vertegenwoordigt een waarde van ruim € 100 miljoen. Daarnaast is met Siemens een optie voor nog eens maximaal 40 Avenio-trams overeengekomen. De Avenio wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in Wenen, Oostenrijk. Met de leveringen aan Den Haag zal naar verwachting in februari 2014 worden gestart.

Belangrijke criteria voor de gunning van de opdracht aan Siemens waren voor HTM naast de koopprijs en de kwaliteit ook de exploitatiekosten en de duurzaamheid van de Avenio.

De eerste tram komt in 2014
De eerste van in totaal veertig vierledige voertuigen zullen naar verwachting in februari 2014 worden uitgeleverd, de laatste trams ontvangt Den Haag naar verwachting een jaar later. De trams dienen o.a. ter vervanging van de huidige oudere GTL-voertuigen. Elke Avenio voor Den Haag is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168 staplaatsen. Het gangpad heeft geen treden, aangezien de Avenio een 100 procent lagevloertram is.

Bij de Avenio is bijzondere aandacht besteed aan het comfort van zowel reizigers als bestuurder, maar ook aan een lage slijtage van wielen en rail. Hiervoor zijn de draaistellen van de Avenio zo vormgegeven, dat zij tot 4,5 graden kunnen uitdraaien. Hun gedrag in de bochten is dus beter dan dat van onderstellen die vast met de wagenbak zijn verbonden. Daarnaast zijn de ontwikkelaars erin geslaagd, de tractie- en remgeluiden te verminderen. Dit is niet alleen prettig voor de passagiers, maar ook voor de voorbijgangers en de omwonenden. De lagere geluidproductie kon met name worden gerealiseerd door geluidarm elektrisch af te remmen, de wielbanden van een rubberen vering te voorzien en de hulpaggregaten bij stilstand te dempen of geheel uit te schakelen. Daarnaast zorgt ook de volledig afgeveerde aandrijving voor een lagere geluidemissie en minder vibratie. Door al deze maatregelen is de Avenio een van de stilste lagevloertrams ter wereld.