dinsdag 5 juni 2012

De vermageringskuur van een "dikke Amerikaan"

Misschien een beetje cryptische omschrijving voor wat hiermee wordt bedoeld.
Bachmann PCC's lijken een beetje op een Haagse PCC van de 1000-serie. Maar er moet heel wat gebeuren wil zo'n tram er ook uitzien als een Haags duizendje...
Het gaat namelijk om de lengte en de breedte van zo'n Amerikaanse versie. Er zitten 7 ramen tussen de deuren i.p.v. 6 en ze zijn veel te breed! De kop van de tram moet ook veel spitser zijn, dus maar weer eens aan het werk volgens mijn handboek "Hakken met de dremel en knoeien met secondelijm!"
Een tijd geleden had ik de tram al eens een raam korter gemaakt, toen was hij dus over dwars doorgezaagd. Nu is hij twee keer over de lengte doorgezaagd, zodat er een smalle strook tussenuit werd gehaald.
Het weer in elkaar zetten is gedaan met: gaffa tape (om de kap op afstand te houden), 2-componenten polyesterplamuur en uiteraard niet te vergeten de secondelijm.
Het resultaat ziet u hieronder. Er moet nog wel e.e.a. geschuurd en geplamuurd worden en de neus moet nog een nieuwe middenstijl krijgen.



De tram staat op de "oude" Düwag draaistellen van de Weense E, met een aangepaste bodemplaat en is niet gemotoriseerd, rollen doet hij goed. Bij de HTM hebben trouwens in het verleden ook 4 PCC's van de 1100 serie op Düwag draaistellen gestaan.