zondag 17 juni 2012

Bovenleiding mastjes (1)

Zoals misschien bekend, rijdt de VTM ook daadwerkelijk op voeding via de bovenleiding. Dit biedt nogal wat voordelen:
De + wordt aangevoerd via de bovenleiding en opgepikt door de stroomafnemer op de tram,
De - min gaat via alle wielen naar de rails. Beide railstaven zijn dus met elkaar verbonden.
Een soort 3-rail systeem, alleen de bovenleiding is de 3e rail. 
Het is dus ook geen probleem om te driehoeken of om keerlussen te rijden!
Ik heb een aantal Sommerfeldt bovenleiding masten voor dubbelspoor, maar de enkelspoor masten zijn zelf gemaakt. Ik heb nu een naar mijn idee iets betere mast in elkaar gesoldeerd als proef. 
Soms reed de tram ook wel eens met de pantograaf tegen de zijbalk aan en stond dan stil of ontspoorde. Dat is allemaal wel verholpen, maar sommige masten staan nogal scheef ( van ouderdom ? ).
Met deze mast - met de bovenleidingdraad aan het eind van de tip gesoldeerd - zouden deze problemen misschien opgelost zijn. We zullen het wel zien, wie niet waagt die niet wint. De masten maak ik van oude rails en van koperdraad, zéér goedkoop.
Hieronder de oude masten bij het Kerkplein en de eerste nieuwe mast:



Hieronder ziet u hetzelfde mastje op de baan geplaatst: