vrijdag 18 mei 2012

Digitaal of Analoog?

 

Digitaal of Analoog, that's the question.....
Ik heb in het begin digitaal gereden, maar ik had slechts 2 trams die met een decoder waren uitgerust.
Ik gebruikte daarvoor een Roco muis:

 
Op zich is er helemaal niets mis met deze besturing, maar alle trams uitrusten met een decoder was iets te gortig.
Voordelen: altijd volle spanning op de rails en bij stilstand kan ook de verlichting branden.

Vervolgens heb ik deze bediening aangeschaft:

 
Volledig analoog, maar wel met een leuke bediening van een rijkruk!
Nadeel van deze besturing is, dat sommige trams veel harder rijden dan andere trams.
Er zijn enkele beruchte hardlopers bij!

Ik overweeg nu om een Tillig TF2 aan te schaffen:

 
Dit is een analoge rijregelaar met impulsbreedtesturing, met automatische besturing voor pendeltreinen en functie voor tussenstops!
- Geschikt voor klokankermotoren
- Vrijwel constante spanning als gepulste rechthoekspanning
- Max. uitgangsstroom: 1 A
- Automatische uitschakeling bij kortsluiting en overbelasting
- Voeding via efficiënte schakelnetvoeding (meegeleverd).

De Kato bediening verhuist dan naar de smalspoor tram en de Tillig voor de normaalspoor trambaan.

Ik hou dan een oude Roco trafo over, wat handig is bij onderhoudswerkzaamheden.