zaterdag 10 december 2011

Metamorfose werkwagen No. 7 van de VTM (1)

Van Pekelwagen naar Poetstram


Werkwagen No. 7 van de VTM ondergaat momenteel een kleine metamorfose. Op de foto ziet u de tram nog in de uitvoering tot nu toe.
Deze tram moet een zgn. "Pekeltram" voorstellen, enigszins naar voorbeeld van de HTM. Echt onderhoud aan de infrastructuur van de VTM deed de wagen niet, maar daar gaat  - als het aan de directie ligt - verandering in komen!
De tram gaat - als het helemaal lukt - zowel de bovenleidingdraad, maar ook de bovenbouw (rails) schoonmaken. Tot nu toe moet ik toch vrij regelmatig de bovenleidingdraad aan de onderkant wat opschuren, om een goede stroomafname te garanderen. De rails wordt dan gelijktijdig met het bekende Roco schoonmaakblok behandeld. Géén punt bij een niet zo grote baan als van de VTM, maar het moest toch gemakkelijker kunnen.
Ik kan me niet herinneren waar ik het gezien heb, maar er bestaan trams (of treinen) met een pantograaf met een schraper erop. Niet voor de stroomafname, maar een extra pantograaf, meestal om ijzel te verwijderen. Zoiets leek me eigenlijk ook wel wat zo'n extra pantograaf, maar dan met een stukje op maat geknipt schuurpapier bovenop het 'schuitje' geplakt. Dus heb ik een extra pantograaf besteld (voor Piko hobby loks) met een vrij breed bovenstuk (schuitje), zodat er gemakkelijk schuurpapier op gelijmd kan worden.
Gelijktijdig kwam het idee, om een zgn. 'schoonmaakhulpje' van de firma Noch aan te brengen. Normaal gesproken wordt zo'n hulpje aan de as van een treinwagonnetje gehangen. Nu is daar bij de tram geen plaats voor, maar een extra losse as eronder (zonder wielen) zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
Op de onderstaande foto's de eerste veranderingen aan de tram:
1. De stroomopnemende pantograaf is van het midden naar een uiteinde verplaatst
2. De schoonmakende pantograaf komt aan het andere uiteinde
3. Extra asje is aangebracht
4. Ruimte gemaakt in het chassis om het schoonmaakhulpje op te hangen'

Misschien is het schoonmaakhulpje wel enigszins zichtbaar, maar dat is toch niet erg bij een werkwagen?
Het overgebleven gat in het midden van het dak, is nu zgn. de vulopening van de pekeltank! Je moet toch over wat fantasie beschikken niet waar? Daar ontbreekt het me niet aan...lol
De bestelde onderdelen zijn nog niet binnen (druk, druk, druk bij Conrad) dus later meer over deze tram!