vrijdag 28 oktober 2011

Tramlijn Zwolle-Kampen op dood spoor?

Zwolle - Gedeputeerde Staten heeft vergevorderde plannen om tussen Zwolle en Kampen een prachtige tramlijn aan te leggen. Een verbinding die beide oude steden op een moderne wijze met elkaar verbindt. De Overijsselse bestuurders hebben mooie visioenen bij zo’n milieuvriendelijk en toch ook ietwat nostalgische vorm van openbaar vervoer. Maar, zeggen mensen die er wat langer over hebben nagedacht, is dat plan echt wel zo goed?
Tijdens de verleden week gehouden Commissievergadering van Provinciale Staten heeft de PvdA en, in navolging daarvan, ook een aantal andere partijen, vraagtekens gezet bij het voorstel van Gedeputeerde Staten. Wat blijkt. De provinciale bestuurders hebben de afgelopen tijd naarstig gezocht naar een exploitant voor de nieuwe tramlijn. Maar helaas bleek de belangstelling van ondernemingen die zo’n project aan zouden kunnen, nihil te zijn. Te duur, geen uitzicht op een rendabele exploitatie. Wie gedacht zou hebben dat de Gedeputeerden dit signaal zouden opvangen en aangrijpen om deze plannen in te ruilen voor meer realistische ideeën, komt bedrogen uit. 
‘Als we’, zeiden de provinciale bestuurders, ‘als provincie nu eens het materieel aanschaft (de tramwagons dus) en als we de werkplaats en de remises voor onze rekening gaan bouwen, dan wordt zo’n tramlijn wel exploitabel en komen de exploitanten er vanzelf wel op af.’ De werkelijkheid is echter dat zo’n forse investering de risico’s voor de provincie alleen maar groter maakt. Als het project ook dan niet rendabel blijkt te zijn, dan zit de provincie met de gebakken peren en krijgen te maken met aanzienlijke jaarlijkse tekorten. Die zij dan wel moet bijpassen.
Alternatieven die goedkoper zijn liggen voor de hand. Denk aan een variant waarbij met ‘diesel light rail’ gereden wordt, een systeem dat op veel plekken elders kan worden ingezet als een bepaalde exploitatie op een bepaald traject beëindigd zou moeten worden. Ook een busbaan, met milieuvriendelijke, hybride gelede bussen, behoort tot de mogelijkheden. Dat laatste heeft bovendien nog als groot voordeel dat in Stadshagen van de spoorlijn kan worden afgeweken en dat de baan in Zwolle Centrum doorgetrokken kan worden naar de wijk Oosterenk. 
‘Het zou goed zijn’, zeggen de PvdA-afgevaardigden in Provinciale Staten, ‘om gegeven de nieuwe uitgangspunten de beslissing over de tramlijn nog eens te heroverwegen. In onze provincie hebben we geen behoefte aan een Overijsselse Noord-Zuid lijn-affaire, inclusief fors uit de hand lopende kosten.’